Kant mi se čini normalnijim..nije moguće ići dalje od onog što mogu znati?...o stvarima i pojavama koje mogu gledati i proučavati..i to je ok.
Hvala na komentaru, a slijedi nastavak...
Postoji nekoliko bitnih razlika kod Tominog ustrojstva spoznaje. Prvo je razlikovanje osjetilnog učinka i vanjskog utjecaja. Prvo je osjetilno, a drugo ono materijalno. U toj razlici vrijedi načelo:
sve što se recipira, recipira se na način recipijenta. Korijen toga je Aristotelovo učenje o spoznaji. To načelo se uglavnom uzima u obzir kod vidioca. Njihovo osjetilno opažanje iste stvari može biti vrlo različito.
Opažanje podliježe subjektivnosti. Stoga se ne može reći: ovaj je dobro opazio, ovaj nije, jer svatko je opazio na svoj način. Osjetilni učinak nije jednak vanjskom utjecaju.
Druga je razlika između osjetilne i duhovne (intelektivne) spoznaje. Ovo spada također u temelje filozofije. Intelekt pretpostavlja osjetilnost koja se sa svoje strane provodi u tjelesnom organu (oku, uhu, mozgu...). Ali on je sam (intelekt) u svojoj provedbi posve nematerijalan. Toma argumentira ovako: ljudski je mozak organ ljudske vegetativnosti i senzomotorike. Zato sva osjetilna bića imaju mozak, pa i životinje. Istina je također da provedba intelekta pretpostavlja osjetilnost i da se sva spoznaja temelji na osjetilnosti, ali ipak mozak, prema Tomi, nije organ intelekta kao što je oko organ vida.
Sam intelekt nema organa. (Zato prema Tomi nema niti bolesti duha, već intelekt može patiti samo od „nedostatka nečega“ u senzomotoričkom i osjetilnom učinku.)
Kako osjetilnost pripada materijalnosti, a duhovni intelekt je ipak nematerijalan, slijedi:
osjetilnost kao takva ne može intelekt odrediti za spoznaju. Za spoznaju može se odrediti samo intelekt sam.Nadalje, pošto intelekt po sebi nema nikakva znanja, on je poput prazne ploče, najprije pasivna potencija, dakle sposobnost primanja, Toma razlikuje u intelektu stoga dva momenta:
potencijalni i djelatni intelekt. Ono što radi djelatni intelekt jest prožimanje, „prosvjetljivanje“, aktuiranje onoga osjetilnoga, ono mu dodjeljuje svoju vlastitu pojmovnu formu te tako zadobiva smisao, sadržaj, značenje. Kao takav, on može potencijalni intelekt odrediti za znanje.
* * *
Sustavni problem raznih praktičnih radova, pokusa i problemskih zadataka temeljenih na opažanju u nastavi je „zašto učenik ne vidi (i ne zaključuje) ono što bi učitelj htio da on vidi i zaključuje“. Zašto na temelju iste materijalnosti i istog vanjskog utjecaja učenik ne dolazi do postavki i teorema samo na temelju opažanja, kako bi učitelj želio da dođe, već je potrebno vodstvo i tumačenje?
Jedan praktičan problem kojeg sam se ovih dana sjetila jest „problem početka života“ i pitanje abortusa. Ako je danas znanstveno moguće vidjeti plod u utrobi majke u svim stadijima nakon začeća, opažanje bi znači kod svih trebalo biti isto, zašto se toliko razlikuju interpretacije, zaključci, „prava“ i zašto spoznaja nije jedinstvena...
Sljedeći primjer kojeg sam se sjetila je pitanje poučavanja prošlosti. Tu je itekako poznato da „povijest pišu pobjednici“ i da se spoznaja na temelju opažanja može vrlo različito tumačiti, ovisno o informacijama (opažajima) koji su nam dostupni ili koji su većini skriveni.
Tomin potencijalni intelekt govori mi o „biti učenik“, o važnosti poučljivosti, poniznosti i traženja istine. Djelatni intelekt pak mi govori o „biti učitelj“, o važnosti ispravnoga tumačenja osjetilnih sklopova i vođenja učenika, o povjerenju da se tumači ono što je bitno i ono što je istinito (općevažeće).