Pitanje ti je opet malo konfuzno i neprecizno sročeno?
Misli se ontološki
Isto tako se misli kao činjenica da zaista izlazi od obojice- i od Oca i od Sina!
Ovo tvoje spominjanje monarhije Oca je opet posljedica toga što ne shvaćaš Isusa-Sina kao istinskog Boga
U tebi i dalje dobrano čuči duh arijanizma, gdje je Sin suboordiniran i manje vrijednosti od Oca!
245 Apostolsku vjeru u vezi s Duhom ispovjedio je Drugi ekumenski
koncil 381. godine u Carigradu: »Vjerujemo u Duha Svetoga,
Gospodina i životvorca koji izlazi od Oca.«52 Crkva time Oca priznaje»izvorom i vrelom svega božanstva«.53 Vječno porijeklo Duha Svetoga
nije međutim bez veze s porijeklom Sina: »Duh Sveti, koji je treća
osoba Trojstva, jest Bog, jedan i jednak Bogu Ocu i Sinu, jedne biti i
jedne naravi [...]. I ne kaže se da je samo Duh Očev, nego ujedno Duh
Oca i Sina.«54 Vjerovanje Crkve na Carigradskom koncilu ispovijeda:
Duh Sveti se »s Ocem i Sinom skupa časti i zajedno slavi«.55
246 Latinska predaja Vjerovanja ispovijeda da Duh »izlazi od Oca i
Sina (Filioque)«. Firentinski sabor 1438. objašnjava: »Duh Sveti ima
svoju bit i svoj suštinski bitak ujedno od Oca i Sina te vječno izlazi od
jednoga i drugoga kao od jednog počela i jednim jedinim nadisanjem
[...]. Budući da je sve što je Očevo Otac rađanjem predao svojemu
jedinorođenom Sinu, osim biti Otac, i to što Duh Sveti izlazi iz Sina,
sam Sin ima od vječnosti od Oca, od kojega je i rođen od vječnosti.«56
247 Izraza Filioque nije bilo u Carigradskom simbolu od 381. godine. No,
prema drevnoj latinskoj i aleksandrijskoj predaji, tako ga je papa sveti Lav
dogmatski ispovijedao već 447. godine,57 prije nego je Rim poznavao i 451.
godine na kalcedonskom saboru, prihvatio Simbol od 381. Uporaba tog izraza u
Vjerovanju, malo se pomalo između 8. i 11. stoljeća, uvela u latinsko bogoslužje.
No, uvođenje riječi Filioque u Nicejsko-carigradski simbol po latinskoj liturgiji
predstavlja još i dandanas točku razilaženja s pravoslavnim Crkvama.
248 Istočna predaja ističe prvenstveno da je, u pogledu Duha, Otac njegov
prvotan izvor. Ispovijedajući da Duh »izlazi od Oca« (Iv 15, 26), ona tvrdi da Duh
od Oca izlazi po Sinu.58 Zapadna predaja pak, govoreći da Duh izlazi od Oca i Sina
(Filioque), ističe u prvom redu istobitnost zajedništva između Oca i Sina. I to se
tvrdi »zakonito i s razlogom«,59 jer vječni red božanskih osoba u njihovu istobitnom
zajedništvu uključuje da je Otac prvi izvor Duhu ukoliko je »počelo bez počela«,60
ali također da je, ukoliko je Otac jedinorođenog Sina, sa Sinom »jedinstveno počelo
iz kojeg ishodi Duh Sveti«.61 To opravdano dopunjavanje, ako se ne zaoštri, ne
dokida istovjetnost vjere u stvarnost istog otajstva što ga Crkva ispovijeda.