Sad kad je najavljeno da se sinodski procesi neće samo provoditi, nego i vrednovati provođenje, bilo bi dobro da iz službenih dokumenata Crkve vidimo što to zapravo jest, a što nije (što je samo plašenje i zastrašivanje). Jer ako "dijalog, kultura susreta, borba protiv siromaštva, pravda i mir" nisu u samom temelju nauka Crkve (koji bi ipak trebao biti i praktičan) onda promašujemo samu bit nauka i Isusovih zapovijedi.
Neću ovdje citirati puno teksta (to tek kasnije kad bude službeno prevedeno), ali zanimljiv je prvi dio dokumenta pod naslovom "
Srce sinodalnosti" i u njemu ulomak "Sinodalna duhovnost" (brojevi 43.-47.) koji počinje:
"Sinodalnost je prije svega duhovno raspoloženje koje prožima svakodnevni život krštenika i svaki vid poslanja Crkve. Sinodalna duhovnost proizlazi iz djelovanja Duha Svetoga i zahtijeva slušanje Božje riječi, kontemplaciju, šutnju i obraćenje srca. Kao što je papa Franjo rekao na otvaranju ovog Drugog zasjedanja, "Duh Sveti je siguran vodič, a naša prva zadaća je naučiti razlikovati Njegov glas, jer On govori u svima i u svemu". Sinodalna duhovnost zahtijeva i asketizam, poniznost, strpljivost i spremnost na praštanje i oproštenje. On sa zahvalnošću i poniznošću prihvaća raznolikost darova i zadataka koje je Duh Sveti podijelio za službu jedinoga Gospodina (vidi 1 Kor 12,4-5). On to čini bez ambicija ili zavisti, ili želje za dominacijom ili kontrolom, gajeći iste osjećaje kao i Krist Isus, koji se "ispraznio uzevši lik sluge" (Fil 2,7). Plod prepoznajemo kada je svakodnevni život Crkve obilježen jedinstvom i skladom u mnogim oblicima. Nitko ne može sam nastaviti putem istinske duhovnosti. Trebamo podršku, uključujući obuku i duhovnu pratnju, kao pojedinci i kao zajednica.
Obnova kršćanske zajednice moguća je samo priznavanjem prvenstva milosti. Nedostaje li duhovne dubine osobne i zajednice, sinodalnost se svodi na organizacijsko sredstvo..."
U samoj biti nije važno koji čovjek će vrednovati, jer će konačno vrednovanje provesti sam Bog (prema prispodobi o Posljednjem sudu)...
