Katolički odgovori

privatne stranice s raspravama o suvremenim vjerskim temama
Sada je Sri lip 16, 2021 20:50

Vrijeme na UTC + 01:00 sata




Započni novu temu Odgovori  [ 52 post(ov)a ]  Idi na stranu 1, 2, 3, 4  Sljedeće
Autor Poruka
 Naslov: Luterani
PostPostano: Uto ožu 10, 2015 20:16 

Pridružen: Pet srp 25, 2014 20:38
Postovi: 144
Koji je stav katolika prema skandinavskim luteranskim crkvama, koje su su odvojile u 16. stoljeću prvenstveno iz političkih razloga, a tek poslije i postepeno prihvaćale nova teološka učenja. Znam da Rim ne gleda blagonaklono na zaređivanje žena za svećenike i biskupe, ali mislim da je to iz razloga nepoznavanja skandinavske kulture - žena mora biti ravnopravna, pa ako može raditi na baušteli i voziti kamion, onda može biti i svećenik, to je u Skandinaviji jednostavno tako :mrgreen: . No zamjera li se skandinavskim luteranima još nešto u vezi teologije?


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Sri ožu 11, 2015 12:11 

Pridružen: Pon lip 09, 2014 16:04
Postovi: 139
enigmus je napisao/la:
Koji je stav katolika prema skandinavskim luteranskim crkvama, koje su su odvojile u 16. stoljeću prvenstveno iz političkih razloga, a tek poslije i postepeno prihvaćale nova teološka učenja. Znam da Rim ne gleda blagonaklono na zaređivanje žena za svećenike i biskupe, ali mislim da je to iz razloga nepoznavanja skandinavske kulture - žena mora biti ravnopravna, pa ako može raditi na baušteli i voziti kamion, onda može biti i svećenik, to je u Skandinaviji jednostavno tako :mrgreen: . No zamjera li se skandinavskim luteranima još nešto u vezi teologije?


Jednostavno je - odijelili su se, ne zbog političkih nego vjerskih razloga.
Razlike su u objavi, shvaćanju pojma crkve, sakramentima, materijalnom principu grijeha kod luterana koji je opravdan vjerom, a ne i unutarnjom promjenom čovjeka kako je kod nas rimokatolika, štovanju svetih, odricanju od strane luterana postojanja čistilišta, pogledu na istočni grijeh i njegove posljedice, slobodnu volju, pripisivanju božanskih atributa Kristovoj ljudskoj naravi, oproštenje vremenitih kazni.
Ima i poveznica.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Sri ožu 11, 2015 23:47 

Pridružen: Pet srp 25, 2014 20:38
Postovi: 144
Švedska crkva je nastala zbog nesuglasica tada novog (i prvog) kralja, Gustava I. i pape, koji je odbio maknuti pro-danskog nadbiskupa i umjesto njega postaviti osobu koja je uživala kraljevo povjerenje, i koja podržavala švedsku neovisnost. Kako je u to doba Švedska bila vrlo mlada država, trebalo je ukloniti svu opasnost od Danske, tako je kralj odlučio odvojiti crkvu od Rima, a reformacija nije uvedena odjednom nego postepeno, jednostavno kao rezultat ondašnjih zbivanja i slabljenja papinske vlasti (ta "postepenost"se i dan-danas vidi recimo na arhitekturi, crkve nisu tipične protestanske bez boja i ukrasa, nego sliče katoličkima).

Koja je situacija sa Danskom (i posljedično s Norveškom, u ono vrijeme dijelom Danske), ne znam, jer nisam proučavao, ali mislim da si u pravu, tu reformacija nije uvedena "nasilno" nego iz vjerskih razloga, vjerojatno je slična situacija kao u Njemačkoj.

Što misliš pod "štovanjem svetih"? U skandinaviji se štuju i slave mnogi sveci, pretpostavljam da ne oni koje je Crkva proglasila svetima nakon odvajanja, ali oni raniji da.

Ostale stvari prihvaćam kako si objasnio :).

Hvala ti ;)


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Čet ožu 12, 2015 08:48 

Pridružen: Pon lip 09, 2014 16:04
Postovi: 139
enigmus je napisao/la:
Švedska crkva je nastala zbog nesuglasica tada novog (i prvog) kralja, Gustava I. i pape, koji je odbio maknuti pro-danskog nadbiskupa i umjesto njega postaviti osobu koja je uživala kraljevo povjerenje, i koja podržavala švedsku neovisnost. Kako je u to doba Švedska bila vrlo mlada država, trebalo je ukloniti svu opasnost od Danske, tako je kralj odlučio odvojiti crkvu od Rima, a reformacija nije uvedena odjednom nego postepeno, jednostavno kao rezultat ondašnjih zbivanja i slabljenja papinske vlasti (ta "postepenost"se i dan-danas vidi recimo na arhitekturi, crkve nisu tipične protestanske bez boja i ukrasa, nego sliče katoličkima).

Koja je situacija sa Danskom (i posljedično s Norveškom, u ono vrijeme dijelom Danske), ne znam, jer nisam proučavao, ali mislim da si u pravu, tu reformacija nije uvedena "nasilno" nego iz vjerskih razloga, vjerojatno je slična situacija kao u Njemačkoj.

Što misliš pod "štovanjem svetih"? U skandinaviji se štuju i slave mnogi sveci, pretpostavljam da ne oni koje je Crkva proglasila svetima nakon odvajanja, ali oni raniji da.

Ostale stvari prihvaćam kako si objasnio :).

Hvala ti ;)


Molim lijepo!

Ovo kažu luterani u Hrvatskoj (citirano s njihova portala ecrh.hr):
" Istaknute svete osobe mogu biti samo primjer vjerskog života, ali ne predmet štovanja i posredovanja pred Bogom."

A mi se zagovaramo Blaženoj Djevici Mariji, Svetom Josipu, Svetom Antunu i mnogim drugim svecima koji nam pomažu. Primjer su nam za kršćanski život, ali i naše zastupnice i zastupnici kod Boga.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Čet ožu 12, 2015 11:11 

Pridružen: Pet vel 20, 2015 14:39
Postovi: 453
Kresimir Fly je napisao/la:
enigmus je napisao/la:
Švedska crkva je nastala zbog nesuglasica tada novog (i prvog) kralja, Gustava I. i pape, koji je odbio maknuti pro-danskog nadbiskupa i umjesto njega postaviti osobu koja je uživala kraljevo povjerenje, i koja podržavala švedsku neovisnost. Kako je u to doba Švedska bila vrlo mlada država, trebalo je ukloniti svu opasnost od Danske, tako je kralj odlučio odvojiti crkvu od Rima, a reformacija nije uvedena odjednom nego postepeno, jednostavno kao rezultat ondašnjih zbivanja i slabljenja papinske vlasti (ta "postepenost"se i dan-danas vidi recimo na arhitekturi, crkve nisu tipične protestanske bez boja i ukrasa, nego sliče katoličkima).

Koja je situacija sa Danskom (i posljedično s Norveškom, u ono vrijeme dijelom Danske), ne znam, jer nisam proučavao, ali mislim da si u pravu, tu reformacija nije uvedena "nasilno" nego iz vjerskih razloga, vjerojatno je slična situacija kao u Njemačkoj.

Što misliš pod "štovanjem svetih"? U skandinaviji se štuju i slave mnogi sveci, pretpostavljam da ne oni koje je Crkva proglasila svetima nakon odvajanja, ali oni raniji da.

Ostale stvari prihvaćam kako si objasnio :).

Hvala ti ;)


Molim lijepo!

Ovo kažu luterani u Hrvatskoj (citirano s njihova portala ecrh.hr):
" Istaknute svete osobe mogu biti samo primjer vjerskog života, ali ne predmet štovanja i posredovanja pred Bogom."

A mi se zagovaramo Blaženoj Djevici Mariji, Svetom Josipu, Svetom Antunu i mnogim drugim svecima koji nam pomažu. Primjer su nam za kršćanski život, ali i naše zastupnice i zastupnici kod Boga.

Zgodan je primjer kad Petar ide Korneliju,Duh Sveti ga potaknuo da pošelje po njega ljude i da dođe k njemu,kad vidi Petra,pada na koljena(štuje) a Pero nonšalantno:"Ustani,i ja sam samo čovjek!"
Dakle,nema štovanja i klanjanja pred ljudima i ljudima,bili živi ili umrli!A kao primjer ,koji treba slijediti,to da!


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Čet ožu 12, 2015 13:43 

Pridružen: Pon lip 09, 2014 16:04
Postovi: 139
Citat:
Zgodan je primjer kad Petar ide Korneliju,Duh Sveti ga potaknuo da pošelje po njega ljude i da dođe k njemu,kad vidi Petra,pada na koljena(štuje) a Pero nonšalantno:"Ustani,i ja sam samo čovjek!"
Dakle,nema štovanja i klanjanja pred ljudima i ljudima,bili živi ili umrli!A kao primjer ,koji treba slijediti,to da!


Zgodno je i držati se Katekizma kako slijedi...

Iznoseći nauk Katoličke Crkve, KKC nam pojašnjava smisao i važnost klanjanja Bogu, tumačeći što i kako vjernik ima vjerovati o prvoj od deset Božjih zapovijedi. Prema tom učenju, glavni čin kreposti bogoštovlja je klanjanje: »Klanjati se Bogu znači priznati ga kao Boga, kao Stvoritelja i Spasitelja, Gospodina i Gospodara svega što postoji, kao beskonačnu i milosrdnu Ljubav« , navodi Katekizam (KKC, 2096) i citira Isusove riječi. Klanjati se Bogu znači priznati, s poštovanjem i posvemašnjom podložnošću, »ništavilo stvorenja«, jer ono ne postoji doli po Bogu. Klanjati se Bogu znači hvaliti ga, kao Marija u hvalospjevu »Veliča«, uznositi ga a sebe ponižavati, sa zahvalnošću ispovijedajući da je učinio velike stvari i da je njegovo ime sveto. Klanjanje jedinom Bogu oslobađa čovjeka od zatvaranja u sebe, od ropstva grijehu i idolopoklonstva prema svijetu. Tako učeći, Katekizam nas kao vjernike obvezuje da se klonimo idolopoklonstva, pojašnjavajući da nam baš prva Božja zapovijed zabranjuje častiti druge bogove osim »jedinog Gospodina, koji se objavio svome narodu.« Time se ujedno zabranjuju praznovjerje i bezvjerje, a prva Božja zapovijed osuđuje i mnogoboštvo. Od čovjeka traži da ne vjeruje u druge bogove osim u Boga, da ne časti druga božanstva, osim Boga jedinoga. No, idolopoklonstvo se ne odnosi samo na pogrešno pogansko bogoštovlje. Ono jest i ostaje napast koja je stalna za sve vjere, pa i za sve vjernike, a sastoji se u tome da se učini bogom ono što Bog nije. Ta opasnost može postojati i kod katoličkih vjernika, ako bi se Blaženoj Djevici Mariji ili svecima »klanjali« kao Bogu samome. Međutim, Bog je, već od Staroga zavjeta, naredio ili dopustio da se prave likovi koji bi simbolično vodili k spasenju u Utjelovljenoj Riječi: tako naprimjer mjedena zmija, kovčeg Saveza i kerubi. Sedmi opći sabor u Niceji, održan 787. godine, polazeći od otajstva Utjelovljene Riječi, nasuprot ikonoboraca, opravdao je čašćenje ikona: ikona Kristovih, ali i Bogorodice, anđela i svetaca. Utjelovivši se, Božji je Sin otvorio novu »ekonomiju« slika, pa Katekizam pojašnjava: »Kršćansko štovanje slika nije suprotno prvoj zapovijedi, koja zabranjuje kumire. Doista, 'čast iskazana slici odnosi se na onoga koji je slikom prikazan', i 'tko štuje sliku, štuje osobu koja je na njoj prikazana'. Čast iskazana svetim slikama jest 'čašćenje puno poštovanja', a nipošto klanjanje, koje pripada samo Bogu« (KKC, 2132).
Možemo ponoviti sa sv. Tomom Akvinskim da se štovanje ne iskazuje slikama uzetima u sebi, nego ukoliko vode k utjelovljenom Bogu. Prema tome pokret duha prema slici ukoliko je slike ne staje na njoj, nego smjera k onome što slika predstavlja.
S tim objašnjenjem i upravo u tom kontekstu katekizamskoga naučavanja, možemo konkretno reći i riječ dvije pojašnjenja o klečanju »pred kipovima Blažene Djevice Marije i svetaca«, dodajući da »njima pripada štovanje, nadasve Blaženoj Djevici Mariji, ali klanjanje ne pripada nijednome Božjemu stvoru«. Vjerujemo da je iz dosad rečenoga jasno da se pravi molitelj, pravi vjernik, klanja jedino Bogu, ali časti, štuje i moli se i Blaženoj Djevici Mariji i svecima kao nebeskim zagovornicima koji su zbog svojega života osobito blisku Bogu. Klečanje pred kipom Majke Božje ili slikom nekoga sveca ne znači da mu se vjernik klanja kao što se klanja Bogu ili da im pridaje status Boga, ali je klečanje gesta kojom pobožni vjernik želi izraziti svoju svijest o vlastitoj bijedi i grijehu, i Crkva ga nije nikada isključila iz svoje prakse. Izvrstan odgovor, za kraj, nudi nam i dr. Ivan Šaško: »Klečanje je prirodan stav čovjeka koji - svjestan svoje grešnosti - moli oproštenje i milosrđe«, pojašnjavajući da se na grčkome za klečanje koristi pojam »metanoia« u značenju pokore i dodajući kako iz crkvene liturgijske i sakramentalne povijesti »na vidjelo izlazi činjenica da klečanje ima snažno pokorničko značenje, a u odnosu vjernika pojedinca prema Bogu to je stav stvorenja usmjerenih prema Bogu. No, kleknuti i klečati može biti posljedica i duboka religioznog iskustva. Takvi su trenuci na tragu Isusove molitve u Getsemanskome vrtu ili molitve mučenika prije mučeništva (naprimjer sv. Stjepan, sv. Ignacije Antiohijski), čime se još jedanput podcrtava obilježje pojedinačnoga držanja«, dok bi iz svega rečenoga trebalo biti jasno da čovjek pred Bogom ulazi u molitvu klanjanja i spontano pada na koljena, da bi se u zajednici i općinstvu svetih - znači i sa Blaženom Djevicom Marijom i svim svecima - dakle, u Crkvi, osjetio »pridignutim spašenikom i slavljenikom«Klanjanje je temeljni čovjekov stav, kojim se pred Stvoriteljem priznaje kao stvorenje. Ono uznosi veličinu Gospodina koji nas je stvorio i svemoć Spasitelja koji nas oslobađa od zla. Klanjanje je stav duha koji pred "Kraljem slave" (Ps 24,9.10) pada ničice i smjerna šutnja pred Božjim licem koji je "uvijek od nas veći". Klanjanje Bogu triput svetom i nadasve ljubljenom ispunja nas poniznošću ulijevajući sigurnost našim prošnjama.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Čet ožu 12, 2015 19:20 

Pridružen: Pet vel 20, 2015 14:39
Postovi: 453
"Možemo ponoviti sa sv. Tomom Akvinskim da se štovanje ne iskazuje slikama uzetima u sebi, nego ukoliko vode k utjelovljenom Bogu. Prema tome pokret duha prema slici ukoliko je slike ne staje na njoj, nego smjera k onome što slika predstavlja.

Ovo je dobro objašnjenje,samo,pitam se koliko su ljudi toga svjesni pri klanjanju ?


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Pet ožu 13, 2015 10:37 

Pridružen: Pon lip 09, 2014 16:04
Postovi: 139
patriot_1 je napisao/la:
"Možemo ponoviti sa sv. Tomom Akvinskim da se štovanje ne iskazuje slikama uzetima u sebi, nego ukoliko vode k utjelovljenom Bogu. Prema tome pokret duha prema slici ukoliko je slike ne staje na njoj, nego smjera k onome što slika predstavlja.

Ovo je dobro objašnjenje,samo,pitam se koliko su ljudi toga svjesni pri klanjanju ?


Neki jesu, a neki i ne jer najvjerojatnije mnogima nedostaje znanja.
No znanje i sve ostalo je ništa, ako je vjera prava!


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Pet ožu 13, 2015 11:36 

Pridružen: Pet vel 20, 2015 14:39
Postovi: 453
Kresimir Fly je napisao/la:
patriot_1 je napisao/la:
"Možemo ponoviti sa sv. Tomom Akvinskim da se štovanje ne iskazuje slikama uzetima u sebi, nego ukoliko vode k utjelovljenom Bogu. Prema tome pokret duha prema slici ukoliko je slike ne staje na njoj, nego smjera k onome što slika predstavlja.

Ovo je dobro objašnjenje,samo,pitam se koliko su ljudi toga svjesni pri klanjanju ?


Neki jesu, a neki i ne jer najvjerojatnije mnogima nedostaje znanja.
No znanje i sve ostalo je ništa, ako je vjera prava!

Mogao bih se složiti sa tobom!Oko ovoga!
Ja nemam potrebe klanjati se ni pred kakvom slikom ili kipom,nemam potrebe moliti se ikom osim Bogu!
Jel to u redu?Bogu dovoljno?
A tko ima,nek to prakticira!


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Pet ožu 13, 2015 14:10 

Pridružen: Pon lip 09, 2014 16:04
Postovi: 139
patriot_1 je napisao/la:
Jel to u redu?Bogu dovoljno?


Treba moliti i živjeti kako treba.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Pet ožu 13, 2015 20:08 

Pridružen: Pet vel 20, 2015 14:39
Postovi: 453
Kresimir Fly je napisao/la:
patriot_1 je napisao/la:
Jel to u redu?Bogu dovoljno?


Treba moliti i živjeti kako treba.

Ovdje govorimo konkretno oko oproštenju grijeha!Dakle,ispovjedi!
Pa je moje , da Bog oprašta ako se Njemu osobno obratim i molim ga da mi oprosti!
Ili nije točno po tebi?Nije kako treba?


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Sub ožu 14, 2015 00:00 

Pridružen: Pet srp 25, 2014 20:38
Postovi: 144
Ja sam pokrenuo temu ne zato da se svađate tko je u pravu, nego iz zanimacije o teološkim razlikama katolika i skandinavskih luterana


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Sub ožu 14, 2015 12:24 

Pridružen: Pet vel 20, 2015 14:39
Postovi: 453
enigmus je napisao/la:
Ja sam pokrenuo temu ne zato da se svađate tko je u pravu, nego iz zanimacije o teološkim razlikama katolika i skandinavskih luterana

Možda bi bilo bolje da si spomenuo Luterane , općenito a ne samo Švedske!
Jer kod nas Protestanata ima razlika ko u priči,čak i kod sljedbenika iste struje!Npr. Njemačka je pola Protestantska zemlja,a Luterani Njemci nisu jednaki sa Šveđanima glede nauka!I u Njemačkoj ne vlada takav animozitet među Protestantima i Ketolicima kao unas!


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Sub ožu 14, 2015 17:24 
Administrator

Pridružen: Ned ožu 26, 2006 22:09
Postovi: 1993
Patriot1, pitanje je "Koji je stav katolika prema skandinavskim luteranskim crkvama", i upozoravam te da se daljnje skretanje s teme neće tolerirati.


Vrh
 Profil  
 
 Naslov: Re: Luterani
PostPostano: Pet ožu 20, 2015 21:14 

Pridružen: Čet lip 05, 2014 18:44
Postovi: 544
enigmus je napisao/la:
Koji je stav katolika prema skandinavskim luteranskim crkvama, koje su su odvojile u 16. stoljeću prvenstveno iz političkih razloga, a tek poslije i postepeno prihvaćale nova teološka učenja. Znam da Rim ne gleda blagonaklono na zaređivanje žena za svećenike i biskupe, ali mislim da je to iz razloga nepoznavanja skandinavske kulture - žena mora biti ravnopravna, pa ako može raditi na baušteli i voziti kamion, onda može biti i svećenik, to je u Skandinaviji jednostavno tako :mrgreen: . No zamjera li se skandinavskim luteranima još nešto u vezi teologije?


Problem je u tome što za skandinavske (i ostale) luterane nema razlike između šofera, bauštelca i luteranskog svećenika, sve su to samo zanimanja. U tome je i razlika u odnosu prema katolicima. Zato žena i može biti svećenik i biskup.

U Stockholmu je luteranski biskup lezbijka Eva ( :DD ) Brunne, a njezina supruga je isto svećenica.

_________________
"U ovoj ciloj situaciji primjetio sam da se najteže nosu vjernici koji su privrženi nauku i tradiciji a u isto vrime sami sebi ne žele priznati da nešto ni u redu i kako spada, da Crkva puca po tašelima nego se prave da je sve u redu..."


Vrh
 Profil  
 
Prikaz prethodnih postova:  Sortiraj po  
Započni novu temu Odgovori  [ 52 post(ov)a ]  Idi na stranu 1, 2, 3, 4  Sljedeće

Vrijeme na UTC + 01:00 sata


Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži prema:
Idi na:  
cron
Pokreće phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb.com.hr